Kreditupplysning 031 - 725 50 00

Press & nyheter

Press & nyheter

Få en gratis upplysning!

Är din kund kreditvärdig? Se efter själv, vi bjuder på en gratis kreditupplysning.



Bedrägerier fortgår trots spärrade personnummer

2013-06-25 | Nyheter

Bedrägerier och identitetsstölder fortsätter öka. Statistik från Creditsafe visar att antalet personer som spärrat sina personnummer ökat med 23 procent under årets första fem månader. Samtidigt är det tydligt att det finns en kunskapslucka bland de som drabbas. Få vet att man måste spärra sitt personnummer hos samtliga kreditupplysningsföretag i Sverige för att stoppa bedragarna från att ta lån och krediter i falskt namn.

Den senaste tiden har det varit flera uppmärksammade fall av stulna identiteter. De flesta som råkar ut för en identitetsstöld vet att de ska agera snabbt och spärra sitt personnummer. Då lämnas ingen kreditupplysning ut och det blir svårt för bedragaren att få krediter och lån beviljade. Men få drabbade känner till att de för att vara skyddade, måste registrera en bedrägerispärr hos samtliga kreditupplysningsföretag i Sverige.

- Vi har märkt att det finns fall som varit uppe i media där personer belagt sitt personnummer med spärr hos ett kreditupplysningsföretag, i tron om att de är spärrade överallt. Men så är alltså inte fallet. Så länge det är öppet hos oss kan bedragaren fortsätta sin stöldturné förklarar Krister Jonsson, Sverigechef på affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe som är störst inom e-handel och integrerade tjänster i Sverige.

E-handelsbranschen tar gemensamt ansvar

Stulna identiteter och bedrägerier är ett växande samhällsproblem. Alla behöver vara med och ta ansvar för att stoppa bedragare och identitetstjuvar. På bransch- organisationen Svensk Distanshandel finns en arbetsgrupp som arbetar aktivt med säkerhet på internet där många av bedrägerierna sker.

- Vi ser just nu att branschen tillsammans tar ansvar gällande säkerhetsfrågorna, vilket är mycket bra och viktigt. Vi har länge pratat om att gemensamt samlas i denna viktiga fråga och det arbetet har vi som branschorganisation nu inlett, säger Jonas Ogvall, VD för Svensk Distanshandel.

För den som förlorat sin legitimation eller misstänker att man drabbats av identitetsstöld gäller det att omgående anmäla det till polisen och till samtliga kreditupplysningsföretag. På Creditsafe och Svensk Distanshandels respektive webbplatser finns information om hur man går tillväga för att registrera en bedrägerispärr samt vilka företag man bör kontakta.

 

Läs även:



För ytterligare information:

Sandra Andersson, Marknadsansvarig Creditsafe
E-post: sandra.andersson@creditsafe.se
Mobil: 070-030 36 37


Krister Jonsson
, Sverigechef Creditsafe
E-post: krister.jonsson@creditsafe.se
Mobil: 070-628 08 99


Du vet väl om att du kan prenumerera på vår konkursstatistik?

Utland

Creditsafe tillhandahåller utlandsupplysningar på 230 miljoner företag.

FAQs

Har du frågor? Här har vi samlat nyttig information om vår verksamhet.

Hitta kunder

Vi kan hjälpa dig att hitta nya lönsamma prospekt att bearbeta.


Vänligen fyll i dina uppgifter nedan för att få ett nytt lösenord.

Ditt användarnamn

Din e-post

Användarnamnet eller e-postadressen är tyvärr inte giltigt. Vänligen kontakta vår support på telefon 031-725 50 50.
Ett nytt lösenord har nu skickats till din e-post.