Kreditupplysning 031 - 725 50 00

Nyhetsrum

Nyhetsrum

Webinarium

Passa på att anmäla dig till våra kostnadsfria utbildningar varje vecka.

Varför välja Creditsafe?

Vi har listat 8 anledningar till varför du ska välja Creditsafe som leverantör.



9 tips för att förbättra ditt kassaflöde - och minska dina kreditförluster

2015-10-15 | 9 tips för att förbättra ditt kassaflöde - och minska dina kreditförluster

Alla verksamheter behöver ett stabilt kassaflöde. Men för att lyckas med detta är man som företag beroende av att få betalt i tid. Här ger vi 9 nyttiga tips på vad du själv kan göra för att säkra dina intäkter och därmed förbättra kassaflödet.

Kassaflöde

1. Välj rätt betalningsalternativ

Ta en kreditupplysning och välj rätt betalningsalternativ till rätt kunder. Är kunden kreditvärdig erbjud gärna faktura. Men är det en ny kund eller om du är osäker på betalningsförmågan, sträva efter förskottsbetalning, en kortare kredittid eller kontantbetalning.

2. Reagera snabbt

Fakturera direkt efter leverans. Om en kund inte betalar dig i tid, kontakta dem via telefon eller mail. Genom en personlig kontakt kan du få en förklaring till varför betalningen uteblivit, exempelvis att fakturan inte kommit dem tillhanda.

3. Skicka endast en påminnelse

Kvarstår utebliven betalning, skicka en betalningspåminnelse. Men det räcker med en. Om din kund vet att du kommer skicka flera påminnelser, ökar risken för att betalningen dröjer eller uteblir. Debitera dröjsmålsränta och/eller påminnelseavgift.

4. Utformning av faktura

Utforma fakturan så att den underlättar betalning. Korrekt namn på kunden, namn på beställaren, klart angivet belopp, klart angiven förfallodag samt korrekt beskrivning av vara eller tjänst.

5. Planerad fakturering

Fakturerar du dina kunder månadsvis? Gör det då till en rutin att skicka fakturan samma datum varje månad. Detta gör att dina kunder vet när fakturan kommer.

6. Gör en vårstädning

Kontrollera samtliga kunders tidigare betalningshistorik och se efter om de betalat i tid, missat enstaka betalningar eller ständigt måste påminnas om att betala. Gå igenom er kreditpolicy och vilka betalningsvillkor ni ger era kunder - är de fortfarande realistiska eller behöver de regleras?

7. Var inte rädd att fråga

När du sätter upp ett nytt kundkonto, passa på att ställa besvärliga frågor till kunden om det hjälper dig att få all information du behöver redan i början av affärsrelationen. Vid utebliven betalning kan det bli svårare att få tillgång till sådan information.

8. Inkassoåtgärder

Tyvärr kan man inte alltid undvika utebliven betalning. Ge kunderna en förbättringsperiod eftersom den ekonomiska situationen kan förbättras - men upprätta isåfall en betalningsplan. Får ni trots detta inte betalt, anlita en inkassobyrå. Ett inkassokrav ger intrycket av en större hotbild, vilket kan påskynda betalningen.

9. Lär känna dina kunder

Det bästa sättet innan du beviljar en kredit är att alltid kontrollera dina kunder via en kreditupplysning. Kundens ekonomiska situation kan snabbt försämras eller förbättras och du bör därför bevaka deras rating regelbundet för att undvika överraskningar och kostsamma kreditförluster.

Kontrollera valfritt företag med en fri kreditupplysning!


Du vet väl om att du kan prenumerera på vår konkursstatistik?

Utland

Creditsafe tillhandahåller utlandsupplysningar på 230 miljoner företag.

Hitta kunder

Vi kan hjälpa dig att hitta nya lönsamma prospekt att bearbeta.

Integrerat

Vi erbjuder flexibla lösningar för inbyggd kreditinformation.

Få en fri kreditupplysning här!

Vänligen fyll i dina uppgifter nedan för att få ett nytt lösenord.

Ditt användarnamn

Din e-post

Användarnamnet eller e-postadressen är tyvärr inte giltigt. Vänligen kontakta vår support på telefon 031-725 50 50.
Ett nytt lösenord har nu skickats till din e-post.