Kreditupplysning 031 - 725 50 00

Nyhetsrum

Nyhetsrum

Få en gratis upplysning!

Är din kund kreditvärdig? Se efter själv, vi bjuder på en gratis kreditupplysning.



Säker inloggning med flerfaktorautentisering

2015-11-24 | Nyheter

Nu förbättrar vi säkerheten på våra webbtjänster. Innan årsskiftet kommer vi att addera en lösning med flerfaktorautentisering där ni utöver användarnamn och lösenord även behöver uppge en engångskod varje gång ni loggar in på hemsidan. Bakgrunden till detta är att Datainspektionen ställer högre krav på hela kreditupplysningsbranschen när det gäller säker inloggning och åtkomst till personinformation. De nya direktiven gäller därmed samtliga kreditupplysningsföretag.


 

Inloggningsprocessen ser ut såhär:

Steg 1: Du fyller i användarnamn och lösenord på vår hemsida.
Steg 2: En engångskod skickas till dig via e-post eller sms.
Steg 3: Du anger engångskoden i rutan och blir inloggad.
Engångskoden är giltig i 10 minuter.

 

Vad innebär flerfaktorautentisering?

Att ni kommer behöva logga in med användarnamn, lösenord och engångskod. Detta blir en säkrare inloggning som bidrar till att skydda ert konto från obehörig åtkomst.


Hur kommer det gå till?

Under december lägger vi till engångskod till er inloggning på hemsidan. Första gången ni loggar in efter detta får ni välja om koden ska skickas via e-post eller SMS. Under en period kan ni hoppa över detta steg, men observera att från och med årsskiftet kommer alla att behöva anpassa sig till de nya direktiven från Datainspektionen och logga in med användarnamn, lösenord och engångskod.

Första gången du använder flerfaktorautentisering måste du även svara på ett antal säkerhetsfrågor. Dessa frågor hjälper dig om vid ett senare tillfälle behöver återställa ditt vanliga lösenord.

Tips och bra information att veta: 

  • Du kan få engångskoden via e-post eller SMS. Både e-post och mobilnummer kan du närsomhelst ändra under Mitt konto -> Min Profil (Säkerhet).

  • Om du lagt in ett mobilnummer på din användare, kan du vid varje inloggningstillfälle välja om du vill få koden via mail eller SMS. Du kommer då att få upp båda valmöjligheterna och kan ändra metod om du exempelvis inte har tillgång till din mail eller telefon.

  • Förändringen innebär att alla på företaget bör ha en egen användare. Detta för att kunna komma åt engångskoden på ett enkelt och smidigt sätt.  

  • Behöver ni sätta upp fler användare på företaget?
    Maila till admin@creditsafe.se. (kostnadsfritt)

  • Administrerar ni era bevakningsportföljerna med en gemensam användare? Vänligen kontakta vår support för tips och vägledning hur ni ska gå tillväga.


För fler frågor om engångskod, kontakta Creditsafes support på 031-725 50 50 eller support@creditsafe.se.


För mer information, fyll i formuläret eller ring 031-725 50 00Contact

Utland

Creditsafe tillhandahåller utlandsupplysningar på 230 miljoner företag.

FAQs

Har du frågor? Här har vi samlat nyttig information om vår verksamhet.

Hitta kunder

Vi kan hjälpa dig att hitta nya lönsamma prospekt att bearbeta.


Vänligen fyll i dina uppgifter nedan för att få ett nytt lösenord.

Ditt användarnamn

Din e-post

Användarnamnet eller e-postadressen är tyvärr inte giltigt. Vänligen kontakta vår support på telefon 031-725 50 50.
Ett nytt lösenord har nu skickats till din e-post.