Kreditupplysning 031 - 725 50 00

Betalningsanmärkningar

Betalningsanmärkningar

Varför välja Creditsafe?

Vi har listat 8 anledningar till varför du ska välja Creditsafe som leverantör.

Hur många företag går i konkurs?

Varje månad publicerar Creditsafe konkursstatistik för aktiebolag. Vill du få statistiken mailad till dig?



Betalningsanmärkningar i en kreditupplysning

En betalningsanmärkning innebär att en person eller företag inte har betalat sina skulder i tid. Kronofogden fastställer skulden och kreditupplysningsföretagen registrerar det som en anmärkning. Creditsafe hämtar dagligen uppgifter om nytillkomna skulder och registrerar det i våra register.

När man pratar om betalningsanmärkningar delar man vanligtvis upp anmärkningar i två typer:

  • Allmänna mål (skatter & avgifter till det offenliga)
    Utgörs av betalningskrav från den offentliga sektorn, alltså från stat, kommun, landsting eller myndigheter. 
    Ett allmänt mål uppkommer efter att ett företag eller en privatperson inte betalat i tid exempelvis skatter, böter,
    offentliga avgifter eller studiemedel.

  • Enskilda mål (skulder till privata fordringsägare)
    Utgörs av betalningskrav från den privata sektorn. Ett enskilt mål uppkommer efter att ett företag eller en 
    privatperson inte betalat i tid exempelvis hyran, leverantörsskulder, kontokortsskulder eller köpta varor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


FAQs

Hur kan jag se om jag har en betalningsanmärkning?

För att ta reda på vilken information som finns registrerad på dig i din kreditupplysning finns det två alternativ:

  • Fyll i ett registerutdrag (PDF) och skicka det till support@creditsafe.se eller via post till Creditsafe, Box 320, 401 25 Göteborg. Beställning av registerutdrag måste göras skriftligen och undertecknas, du kommer sedan få din kreditupplysning skickad till din folkbokföringsadress. Observera att det inte går att ta del av denna information via telefon. 

  • Ladda ner gratisappen Tink och se dina betalningsanmärkningar och skuldsaldo direkt i mobilen. Appen är till för att du enkelt ska kunna bevaka din identitet. Uppdatering sker dagligen och appen visar informationen om dig från Creditsafes databas. Tink-appen finns till både iPhone och Android och är helt kostnadsfri. Du får även information om ditt kreditbetyg samt direkt besked om när ny information tillkommer, exempelvis nya inkomstsuppgifter. För att ta del av dina uppgifter loggar du in med bank-ID.

När uppkommer en betalningsanmärkning?

Privatpersoner samt enskilda näringsidkare: En betalningsanmärkning uppstår när du inte betalat din faktura i tid och efter att en myndighet eller domstol har fastställt skulden, det vill säga vid utslag om betalningsföreläggande (kronofogden) eller tredskodom (domstol).

För företag (juridiska personer):
En betalningsanmärkning för företag uppstår i ett tidigare skede, redan vid en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden.

Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

Privatpersoner och enskilda näringsidkare: En betalningsanmärkning finns kvar i tre år och tas bort senast tre år efter den dag då anmärkningen uppkom. När det gäller skuldsanering syns detta i fem år och tas bort fem år efter den dag då den beviljades av Kronofogden eller tingsrätten. Om den betalningsplan som ska bestämmas vid en skuldsanering löper längre tid än fem år, tas denna istället bort den dag då betalningsplanen löper ut.

Företag (juridiska personer):
En betalningsanmärkning finns kvar i fem år. När det gäller ansökan om betalningsföreläggande syns detta i två år och tas bort två år efter utgången av det år då ansökan gjordes.

Hur ofta registrerar Creditsafe betalningsanmärkningar?

Allmänna mål (skatter & avgifter till det offentliga): Registreras dagligen

Enskilda mål (skulder till privata fordringsägare): Registreras en gång i veckan

Min anmärkning är inte borttagen hos alla kreditupplysningsföretag - varför?

Varje kreditupplysningsföretag gör sin egen bedömning gällande om en betalningsanmärkning är oriktig eller missvisande i kreditupplysningslagens mening. Att ett kreditupplysningsföretag valt att ta bort en anmärkning är därmed ingen garanti för att andra kreditupplysningsföretag kommer att ta bort samma betalningsanmärkning.

I vissa fall kommer inte dementier alla kreditupplysningsföretag tillhanda, vilket också kan vara en orsak till att en betalningsanmärkning finns kvar hos ett kreditupplysningsföretag men inte hos ett annat.

Vad krävs för att få en anmärkning sekretessbelagd?

Du kan under vissa förutsättningar få sekretess på en skuld som ligger för indrivning hos Kronofogden. När en betalningsanmärkning blir sekretessbelagd innebär det att uppgiften inte längre är offentlig och att Kronofogden inte lämnar ut uppgiften. Creditsafe beslutar aldrig om en betalningsanmärkning ska sekretessbeläggas eller inte. Detta sker per automatik hos Kronofogden.

Skulden blir automatiskt sekretessmarkerad hos Kronofogden om följande förutsättningar är uppfyllda. Observera att det inte går att ansöka om sekretess.

  • Att någon tidigare skuld inte registrerats de senaste två åren
  • Att du har betalat skuldbeloppet, inklusive ränta, eventuell dröjsmålsavgift och grundavgift, alternativt att målet har återkallats av fordringsägaren
  • Att du inte får någon ny skuld under de följande två åren efter det att en skuld sekretessbelagts

Jag har fått en felakig betalningsanmärkning registrerad på mig

Om man felaktigt har fått en betalningsanmärkning registrerad på sig kan man kontakta företaget som orsakat betalningsanmärkningen. Företaget kan då dementera anmärkningen hos kreditupplysningsföretagen. Dock krävs det grund för sådan dementi, exempelvis att man betalat sin skuld i tid eller att någon annan varit betalningsskyldig.

Vad gör jag om jag anser att en uppgift är felaktig eller missvisande?

För att bedöma om en uppgift är oriktig eller missvisande utgår vi från de förhållanden som gällde vid den tidpunkt då anmärkningen uppkom. Om du anser att en uppgift i vårt databasregister är missvisande behöver du alltid styrka ditt påstående med underlag. Vi gör en juridisk bedömning av ditt ärende baserat på kreditupplysningslagen och Datainspektionens anvisningar om dess tillämpning.

Klicka här för att läsa om vad som krävs för att uppgiften ska anses vara missvisande.
Finns det grunder för att rätta uppgifter är du välkommen att kontakta oss.

Exempel på underlag som kan styrka att en uppgift är missvisande är:

  • Betalningsunderlag. Exempelvis kvitto eller transaktionsunderlag från banken. Man ska tydligt kunna se vilket datum betalning skedde, vem som är betalningsmottagaren och vad betalningen avser (referensnummer, OCR). 

    Skicka gärna underlag som kan hjälpa till att koppla betalningen till betalningsanmärkningen, exempelvis betalningsföreläggandekopia från Kronofogden, kopia på utslaget från Kronofogden om dessa uppgifter står på de eller fakturakopia.
  • Underlag på bestridande. Konversation via e-post där det framgår att man har bestritt den faktura som betalningsanmärkningen avser eller kopia på bestridande via brev (svaret ska också bifogas, om man fått något). Vi kontrollerar alltid med borgenären.

    OBS! Samtalslogg eller röstinspelning kan inte användas som underlag.

  • Annat underlag som styrker att uppgiften är missvisande. Exempelvis dom eller beslut från tingsrätten där det står att du aldrig var betalningsskyldig.

Jag vill begära rättelse av uppgift (PDF öppnas) 


Creditsafe är världens mest använda leverantör av kreditupplysningar

Utland

Creditsafe tillhandahåller utlandsupplysningar på 230 miljoner företag.

PaymentData

Dela information om betalningsbeteende och gör bättre bedömningar.

FAQs

Har du frågor? Här har vi samlat nyttig information om vår verksamhet.


Vänligen fyll i dina uppgifter nedan för att få ett nytt lösenord.

Ditt användarnamn

Din e-post

Användarnamnet eller e-postadressen är tyvärr inte giltigt. Vänligen kontakta vår support på telefon 031-725 50 50.
Ett nytt lösenord har nu skickats till din e-post.